MAU BUAT WEBSITE UNTUK USAHA/PERUSAHAAN/YAYASAN DLL KLIK DI BAWAH INI

Hosting Indonesia
ALHAMDULILLAH SEGALA PUJI BAGI ALLAH, YANG MAHA PENGASIH DAN PENYAYANG. SHOLAWAT DAN SALAM SEMOGA TERCURAHKAN KEPADA NABI MUHAMMAD SAW, KELUARGA DAN SAHABATNYA SERTA ORANG-ORANG YANG SELALU ISTIQOMAH DI JALANNYA. BANYAK CERITA YANG HARUS KITA JADIKAN TAULADAN DALAM MENITI PERJALANAN KEHIDUPAN INI. KISAH-KISAH CERDIK YANG TERKEMAS DALAM KATA-KATA MENARIK ADALAH SALAHSATU TITAH YANG MAMPU MENGGUGAH PEMIKIRAN KITA UNTUK TERUS BELAJAR MENUJU KEBAIKAN. BLOG INI HADIR SEBAGAI WACANA BAGI KITA, SEMOGA DAPAT MEMBERIKAN MANFAAT KEPADA PARA PEMBACA YANG BUDIMAN DALAM MENGISI KEHIDUPAN YANG LEBIH BERMAKNA. BANYAK BLOG CERITA-CERITA ATAU KISAH-KISAH UNIK DAN MENARIK YANG KITA KETAHUI, TAPI MUDAH-MUDAHAN BLOG INI BISA MENJADI PELENGKAP DIANTARA BLOG-BLOG YANG LAIN. DAN SEMOGA ALLAH DAN PARA PEMBACA YANG BUDIMAN MEMAAFKAN ATAS SEGALA KEKURANGAN YANG ADA PADA BLOG INI.

Rabu, 17 Februari 2010

KISAH TIGA ORANG RIYA'

KISAH TIGA ORANG RIYA’

Rasulullah saw bersabda, “orang pertama yang diadili pada hari kiamat adalah seorang lelaki yang mati syahid. Ia dipanggil dihadapan Tuhan dan diperlihatkan kepadanya amal perbuatannya dan ia pun mengenalinya. Tuhan bertanya, ‘Apakah yang kamu perbuat untuk mendapatkan mati syahid?” lelaki itu menjawab, “Aku berperang demi (mendapatkan) ridha-Mu hingga aku gugur di medan laga. Tuhan berkata, “Kamu berdusta! Kamu berbuat demikian supaya kamu dibilang orang pemberani dan sungguh kamu telah mendapatkan keinginan itu, lalu dia diseret dan dilemparkan dalam api neraka.”
“Orang kedua adalah seorang lelaki yang tekun menuntut ilmu, mengajarkan ilmunya dan membaca al-Qur’an. Ia dipanggil di hadapan Tuhan dan diperlihatkan kepadanya amal perbuatannya dan ia pun mengenali. Tuhan bertanya, “apa yang telah kamu perbuat dengannya (menuntut ilmu)? Lelaki itu menjawab, “Hamba menuntut ilmu, mengajarkan kepada orang lain dan membaca al_Qur’an demi Engkau, Tuhan. Tuhan berkata, “kamu telah berdusta! Kamu menuntut ilmu supaya dibilang orang pintar lalu kamu membaca al-qur’an supaya dibilang qari’ yang bagus dan sungguh kamu telah mendapatkan semua itu. Kemudian Tuhan memerintahkan agar orang itu diseret dan dilemparkan dalam api neraka.”
“Orang ketiga yaitu seorang lelaki yang dilapangkan dan di karuniai Allah segala macam harta benda dipanggil di hadapan Tuhan, diperlihatkan kepadanya amal perbuatan dan ia pun mengenalinya. Tuhan bertanya, “Apa yang telah kamu perbuat terhadap hartamu?” lelaki itu menjawab, “aku tak pernah melewatkan kesempatan menafkahkan harta bendaku di jalan-Mu dan itu demi Engkau ya Tuhanku”. Tuhan berkata, “kamu telah berdusta! Kamu tidak melakukan semua itu kecuali dengan pamrih supaya dibilang orang dermawan dan kamu telah mendapatkan semua itu. Kemudian Tuhan memerintahkan agar orang itu diseret dan dilemparkan ke dalam api neraka.”

Tidak ada komentar:

Posting Komentar